Efter att vi vaknat pa morgonen en bit ifran Milford Sound at vi frukost och sen bilade vi direkt till Queenstown, en resa pa ca 4 timmar. Dar spenderade vi dagen med att ladda upp vara elektroniska prylar pa biblioteket, vandra runt och se den (lilla) staden och pa ett cafe' nere vid vattnet drack vi den godaste hot chocolate, yum! Sen inhandlade vi det vi behovde for tva dagars vandring pa the Routeburn track och bilade upp mot platsen dar vandringsleden startar. Tyvarr osregnade det sa var lite oroliga over att det skulle regna aven dagen efter.. Korde lyckligtvis forbi ett en lada dar de forvarade ho till faren. Backade in bilen dar och sov for natten haha.
 
Pa morgonen vaknade vi till stralande sol, gladje! Nar vi kom fram till starten at vi var frukost och packade ihop allting i ryggsackarna. Blev lite val tungt insag jag efter att vi vandrat i i nagon timme, det var riktigt rungt i uppforsbackarna.. Men efter ett tag vande jag mig antar jag eftersom jag kunde njuta av allt det underbara runt omkring. Leden var helt fantastisk minst sagt! Den startade genom gronskande skog med de klarastade b'a'ckar du kan tanka dig som ringlade genom skogen med vatten direkt fran de snotackta bergen. Sedan borjade det ga brannt uppfor och traden blev allt glesare sa att vi fick en bra overblick over alla bergstoppar runt omkring. Pa en hojd runt 1000 meter over havet sa nadde vi stuga nummer 2, och dar motte vi ocksa var forsta sno! At var lunch i stugan och pratade med lite manniskor som ocksa tagit en lunchpaus. De berattade om forhallandena uppe pa toppen och vi insag ratt fort att vi inte var sarskilt val forberedda for all sno och blast uppe pa toppen.. Men bestamde oss for att gora ett forsok att ta oss over till andra sidan och stuga nummer 3. Upp till toppen av leden tog det ca 2 timmar genom helt otroooligt landskap. Var sa vackert med snon i solen, porlande b'a'ckar och alla berg runtomkring.. Alltsa sa det gar inte riktigt att beskriva och aven om bilderna ar vackra sa kan det aldrig riktigt formedla den overvaldigade kanslan som miljon i verkligheten ingav. Nar vi borjade narma oss toppen sa blev vinden riktigt hart, och snon hade borjat smalta i solen sa skorna var sjoblota. Jag lyckades ta ett litet snedsteg fran sparet och trampade rakt igenom sno upp till laret sa att jag ramlade omkull haha.. Inte det lattaste att halla balansen med en fet ryggsack pa ryggen! Naja, val uppe sa sag vi berstopparna pa den andra sidan av leden, men efter att ha vilat en liten stund i hyddan uppe pa toppen sa bestamde vi oss for att vanda om och ga tillbaka till stuga nummer 2. Det var namligen 3 timma till nasta stuga, solen hade borjat ga ner och vi hade ingen aning om hur mycket langre det skulle ta ifall underlaget var daligt. Sa gick tillbaka och lagade middag precis nar solen gatt ner. Var ackligt kallt tyvarr, men stugan var ratt full med manniskor sa det var mysigt och efter att vi atit sa umgicks vi med nagra kvinnor fran NZ och ett gang tjejer fran USA. Allas blota kangor stod uppradade vid kaminen.. Kan ju saga att natten var en av de varsta i hela mitt liv. Det var saa kallt, max runt 3 grader och jag sov med flera lager klader pa i min sovsack, men lyckades nog anda bara sova nagra timmar. Hela kroppen varkte av kylan och trottheten efter den ca 7 timmars langa vandringen.. Bl'a''a'..
 
Var sa lattade nar morgonen kom! Vi at frukost och vandra ner till bilen igen. Gick lite fortade nar det var nerfor hela vagen. Var ratt skont att komma tillbaka till bilen, tva dagars vandring var ratt okej for mig for att vara forsta gangen.. Maste definitivt lara mig att packa ryggsacken battre! Men aven detta var en av de absoluta hojdpunkterna pa hela resan! <3

2 kommentarer

I

30 May 2013 09:28

Vilken otrolig resa, kände nästan kylan och hur du frös. Men fina bilder och jag kan tänka mig att när man vandrar så där och är "ett" med naturen så känns det helt underbart. Så härligt att du delar med dig med dina bilder man får i alla falla en vink om hur underbart du har det och hur vacker NZ är. Krama många och varma från mamma

Cecilia

26 Jun 2013 13:43

Jag blir alldeles rörd när jag läser detta, du måste ha lyckats förmedla den fantastiska känslan av naturen både genom bilderna och texten! Häftigt! Kram

Kommentera

Publiceras ej