Mina tio dagar hos familjen i Tauranga var valdigt olika.. vissa dagar flog forbi och vi hade mycket att gora, andra dagar kunde vi ta det lite lugnare. Forsta veckan hade jag mest hand om barnen eftersom de hade lov och foraldrarna jobbade, och de sista dagarna var det framst i tradgardslandet jag befann mig i, roandes med att rensa ogras. Vissa kanske skulle do av tristess haha, men jag maste faktiskt erkanna att jag gillade det for det mesta! Valdigt fridfullt att sitta dar ute sjalv, och lyssna pa alla djur och bara fa lite ro i kroppen. Lite som terapi haha! Kanske ska fortydliga det dar med att Wwoofa en gang for alla eftersom att jag har insett att jag gillar konceptet och antagligen kommer att wwoofa en del under min resa. De generalla "reglerna" ar att man jobbar fyra timmar per dag och far mat och husrum i utbyte. Uppgifterna kan variera fran dag och dag och beroende pa hos vilken familj man ar hos och deras behov. Anledning till att jag gillar det ar att det ar en grym chans att fa lara kanna Nya Zeelandare, bli en del av deras vardag och lara sig en massa nya saker! Plus att det inte ar helt fel heller att inte behova spendera en enda krona pa boende..

I den har familjen var det en mamma, pappa och tva barn, en tjej pa nio ar och en pojke pa fem (varldens busfro!). Samtidigt som mig kom det aven en till wwoofare, en kille fran Tyskland, som hade varit det i sex veckor innan under November, sa han hade ratt bra koll pa rutierna vilket var skont. Vi delade rum vilket gick forvanandsvart bra, det jobbigaste var att i princip aldrig fa nagon egentid, holl pa att bli lite galen i slutet.. Dem hade en massa djur, kossar, grisar, hons och kycklingar och tuppar, ankor och kaniner.. tror jag fick med allt? Det blev ratt mycket chackspelande, livliga diskussioner kring matbordet och filmtittande med C. Han visade mig aven lite olika vattenfall och badstallen runt omkring, sa min vistelse hade definitivt blivit trakigare utan honom! Men nar jag efter tio dagar fortsatte min resa sa var det anda ratt skont, kande att jag behovde komma vidare helt enkelt och hade haft min tid att fundera over saker och ting. Fortsatte min fard mot Gisborne dar jag hittat en annan familj att wwoofa hos.


2 kommentarer

CW

09 Feb 2013 15:53

Låter jättekul och bra att wwoofa! Har läst om det någon gång, men vad står bokstäverna för?
Letar du efter nya ställen efter hand eller har du bokat några i förväg?
Ha en fortsatt kul vistelse! Egentid behöver man ju verkligen också.
Kram Cecilia

Svar: Det jag hittade ar att det star for Willing Workers on Organic Farms! :) Jag har bokat ett i forvag, en hastgard som jag ska till om ca tva veckor, men alla andra har jag hittat allt eftersom. Ar medlem pa Nya Zeelands wwoofinghemsida dar vardar och wwoofare lagger ut sina profiler och sa kan man kontakta varandra, fungerar superbra hittills! :) Kram
Hidden.Face

I

10 Feb 2013 23:07

Tycker du gör helt rätt att wwoofa :) som du skriver så kommer du rätt nära dom du är hos och lär känna dom på ett naturligt sätt. Hittills har ju varit bra ställen du kommit till. :)

Kommentera

Publiceras ej