Jag hade den obeskrivliga turen att det aven jobbar tva Maorikillar har i Gils och Colins tradgard och tillsammans med Gil och Elke blev jag inbjuden till deras traning av Kapa Haka! Maori ar alltsa urbefolkningen har i Nya Zeeland och dem har ett otroligt rikt kulturarv, aven om stora delar av deras seder och traditioner tyvarr har forsummats och glomts bort, framst tack vare koloniseringen av Nya Zeeland under 1700- och 1800-talet och forsoket att gora urbefolkningen mer vasterlandsk.. Men Haka utovas fortfarande och ar en traditionell krigs- eller fredsdans som framfors med sang som berattar olika historier, dels for turister men det anordnas aven stora tavlingar mellan olika grupper, da kallas Kapa Haka (sa som jag har forstatt det!). Det var kul att fa bli inbjuden personligen for att titta pa deras traning infor den stora tavlingen i Rotorua om ett par veckor, och slippa det dar turistiga. Nar de upptrader malar de sig i traditionella ansikts- och kroppsmalningar och klar sig i vackra drakter. De bodde i samlingslokaler under helgerna i flera veckor for att trana infor tavlingarna, manga kommer hem igen fran stader over hela Nya Zeeland! Jag har aven filmat nagra av rutinerna, ska forsoka visa dem sen!

1 kommentarer

I

18 Feb 2013 08:04

Ja ibland ska man ha tur Johanna, vad kul för dig att se det mer privat och slippa turisterna :) kramar många från mamma, mormor hälsar så mycket varje gång jag pratar med henne :)

Kommentera

Publiceras ej