Okej, sa nu efter veckor av tystnad ar jag aterigen i fas med bloggen, for det har inlagget innehaller faktiskt det jag har gjort de senaste tre veckorna. Nar jag var i Nelson var jag inte riktigt saker pa vad jag ville gora harnast och som vanligt gick jag in pa internet och kikade lite pa jobb, och sa sag jag en annons om appelplockning i Motueka, en liten hala med ca 7000 invanare, plus hundratals sasongsarbetare som jobbar med appel- eller kiwiplockning och packning. Och vips sa hade jag anlant hit och blivit en av dem, och tre veckor har bokstavligt talat flygit forbi.. 

Nar det kommer till jobbet sa har det varit ett.. ja ett rent helvete vissa dagar. Vi far betalt per lada, och varje lada fylls med runt 250-300 kg applen. Du ar en bag pa magen som du tommer ner i den stora ladan, klattra upp och ner for en stege hela dagen lang.. Mina ben och armar ser helt misshandlade ut, med stora blamarken som tacker benen och pa armarna ar det rivsar a la emostyle och en del blamarken dar ocksa. MEN, efter forsta veckan med 2,5-3 lador per dag och seriosa problem med att halla motivationen uppe sa borjade jag antligen komma in i det och nu har jag borjat gora 5-5,5 per dag, bra mkt per pengar! Har nog ocksa fatt lite valbehovliga muskler.. Men anledningen till att det varit vart att stanna har i tre veckor ar manniskorna jag traffat har. Sammanhallningen mellan alla sasongsarbetare som bott har i ett par manader nu ar obeskrivlig, fullkomligt talat alskar det!

Jag kom till Happy Apple backpackers och alskade det pa en gang, alla var sa inbjudande och vanliga. Redan efter nagra dagar hade jag hittat ett par favoriter och pa helgen foljde jag med till en hemmafest och efter det rullade allting pa. Jobba hacken av sig pa dagarna och hanga med harliga manniskor pa kvallarna, laga middagar, baka och bara ha det bra. Tyvarr tyckte agarna att vissa av de som bott langre borjat bli lite for bekvama, att de drack varje kvall och sa, sa under fyra dagar blev tva stycken utkastade och de antydde lite al tydligt att de onskade att flera personer skulle flytta sa i slutet var stamningen lite tryckt, synd pa ett annars grymt hostel! Sa dem jag hangde med mest bestamde sig for att flytta med en av killarna som blev utkastad och fragade om jag ville hanga med, sa gjorde helt enkelt det. Nu har jag och Trev fran Kanada som jag hangt med har ett dubbelrum tsm, och de andra bor i en stuga pa tomten, aka "rancho relaxo" haha. Igar var det lordag kvall och vi drog ut ett stort gang till den enda nattklubben har, men alskar forfesten vi hade innan. Alla var var fran olika nationaliteter, Chile, Kanada, USA, Frankrike, Nya Zeeland och sa jag fran Sverige. Underbart! Hade en grym kvall aven om det kanske blev lite mkt vin.. 

Idag var det en segis dag, vaknade upp sent och efter en dusch tog jag, Trev och Ian en promenad till sondagsmarknaden. Resten av dagen har spenderats med att ligga ute i solen och last, sovit lite middag i rancho relaxo, haft stretchovningar med yogaexperten Mike fran USA och som en perfekt avslutning pa dagen bjod franska Lily oss alla pa en helt sjukt god middag. Jag alskar livet just nu.

Kommer bli ratt ledsamt att sticka harifran men pa torsdag checkar jag ut och bilar ner till Christchurch for att mota upp Clemens, den tyska killen som jag wwoofade med uppe i Tauranga om ni kommer ihag. Han och jag kommer resa runt hela sydon under tva veckor i hans van som vi aven kommer sova i, kommer bli sjukt intensivt men ser fram emot alla stallet jag kommer se sa mycket! Kommer antaligen inte kunna uppdatera under den tiden forran jag kommer upp till Havelock north igen dar jag borjar vakta huset den 19 maj. Gaah, det ar redan Maj snart?! Vart tar tiden vagen?! Aja, ska passa pa att njuta av sallskapet de narmaste dagarna och sen var det av mot nya aventyr, har forhoppningvis en massa awesome bilder och berattelser nar det ar dags att uppdatera nasta gang!

5 kommentarer

O

28 Apr 2013 16:06

Älskade fina du <3 Vad roligt med uppdatering! Låter som du fått en härlig blandning och träffat en massa grymt folk! Kul med sällskap nu runt sydön, och det vackra landskapet som ska vänta där! (nog för att du visat upp bilder från otroligt vacker natur redan nu men.. sagan om ringen alltså.. aaaaaah) haha! Äppelplockar har du blivit också, inte illa! Skönt att det gått bättre och bättre, kan tänka mig att du har väldans mycket större muskler nu ;) Ja.. skypa snart vore ju trevligt men får se när vi kan få till det! Ha det fortsatt fantastiskt iallafall J, fattar inte heller att du varit borta så länge och det snart är maj.. KRAM PÅ DIG <3

I

29 Apr 2013 11:15

Härligt liv du lever Johanna,men såg även dina blåmärken och rivsår när vi skypade i söndags morse, set är nog ett rätt tungt jobb du har nu kan jag förstå, hoppas du får en jättebra resa runt sydön. Själv åker jag till Spanien mellan den 2-8 maj som jag berättade om, får skriva lite om resan till dig sen :) Massor av kramar från mamma <3

Anonym

02 May 2013 16:52

Du är ju så otroligt vacker!

Cecilia

02 May 2013 17:30

Låter härligt med alla upplevelser och alla trevliga människor! Men inte blåmärkena förstås, blir väl skönt att göra något annat nu! Kram Cecilia

Cecilia

26 Jun 2013 14:04

Nu är jag ifatt igen, det här har jag läst förut! Kul att hänga med på din resa bland alla fantastiska människor och den underbara naturen! Kram

Svar: Vad roligt att du tar dig tid emellanat att besoka min blogg, blir otroligt glad over dina kommentarer! :)
Hidden.Face

Kommentera

Publiceras ej